«Я-повідомлення» як рецепт для порозуміння


Як спілкуватися з дітьми, колегами та рідними щоб знаходити порозуміння? Так звучить питання, яке часто запитують клієнти, які звертаються на консультацію до шкільного практичного психолога. Звичайно, ідеального «рецепту», щоб підійшов усім, не існує. Проте, є надзвичайно ефективна техніка, яка зможе допомогти висловити свої почуття правильно та не ображаючи інших. Дану техніку я часто рекомендую батьками, дітям та вчителям на індивідуальних консультаціях для підтримки чи конфронтації партнера, а також у конфліктних ситуаціях .
Існують дві форми звертання до іншої людини:
«Ти-повідомлення» і «Я-повідомлення».
У «Ти-повідомленні» використовуються слова: ти, тебе, тобі. «Ти-повідомлення» порушує комунікацію, оскільки викликає у людини почуття образи, роздратованості, обурення, протесту (наприклад, «Ти завжди запізнюєшся!» (звинувачення); «Що за вигляд? На кого ти схожий?!» (критика й засудження); «Вимкни цю жахливу музику!» (заборона й осуд)). Погодьтесь, навряд чи такі фрази викликатимуть позитивні емоції, розуміння і бажання ефективно взаємодіяти. Захисна реакція на них – образа, зухвалість, нападки у відповідь.
У «Я-повідомленні» використовуються слова: я, у мене, мені. Мета «Я-повідомлення» – не примусити когось щось зробити, а висловити свої почуття, думки і потреби. Це більш ефективний спосіб комунікації, оскільки він допомагає не лише почути і зрозуміти один одного, а й змінити поведінку співрозмовника, зберігши при цьому гарні стосунки (наприклад, «Я дуже засмучуюсь, коли не приходять вчасно», «Мені дуже неприємно, коли мають неохайний вигляд», «Синку, в мене дуже болить голова, вимкни, будь ласка, музику»).
Формуємо «Я-повідомлення»
Вас переповнює почуття? Тоді назвіть його спочатку самому собі. Потім розкажіть про нього іншому. Говоріть від першої особи про себе, свої переживання, а не про іншу людину та її поведінку.
Повна форма «Я-повідомлення» (чотирикрокова модель):
Дія
Опис
Приклад
1
Почуття
Мене дратує…
2
Факт
Коли спізнюються…
3
Бажання
Я хочу зустрічатися вчасно…
4
Наслідки
…і тоді ми будемо більше часу проводити разом і наші стосунки стануть теплішими.

Коротка форма «Я-повідомлення» (двокрокова модель):
Дія
Опис
Приклад
1
Почуття
Мені приємно…
2
Факт
Коли ти приходиш вчасно.

Переваги «Я-повідомлень»:
·                    Розвиваємо емоційний інтелект;
·                    Ми висловлюємо свої почуття, а не пригнічуємо їх;
·                    Своєю відкритістю у вираженні почуттів ми викликаємо довіру співрозмовника;
·                    Вони дозволяють нам зняти маску «вихователя» і наближають один до одного;
·                    Дають право нашому співрозмовнику самостійно прийняти рішення.
Головною помилкою при засвоєнні техніки «Я-повідомлення» є те, що інколи, почавши з «Я-повідомлення», ми закінчуємо «Ти-повідомленням» (наприклад, «Мене дратує, що ти не прибираєш у своїй кімнаті!» (правильно: «Мене дратує безлад у кімнаті»), «Мене обурює твоє запізнення!» (правильно: «Мене дратує, коли інші спізнюються»). Цієї помилки можна уникнути, використовуючи узагальнювальні слова, безособові речення, неозначені займенники.
Почніть застосовувати у спілкуванні «Я-повідомлення», говоріть про свої почуття, і ви побачите, як зміниться світ!

Коментарі

Популярні публікації